Bio

Walrus

Geert Noppe heeft een bijzondere samenstelling. Hij is 33,3 % Yevgueni en 100 % Walrus. Op ‘Op De Valreep’ (2013), het eerste album van Walrus, was hij nog sterk bezig met die beide delen uit elkaar te houden. Op ‘Terug Naar Het Begin’ (2015) vaart hij zijn eigen koers. Het is geen kleinkunst, en ook geen rock, maar iets halverwege: verfijnde, alternatieve pop in een cryptisch Nederlands waarmee Noppe een terrein afbakent. Dat van Walrus.

Walrus is het stuk van Geert Noppe dat niet in Yevgueni past. Het heeft een behoorlijke omvang. Zo groot als het onzichtbare deel van een ijsberg ongeveer. Het zit daar ondertussen meer dan 25 jaar en het heeft een interessante vorm. Geert Noppe (toetsen, zang) is artistiek tweetalig. Hij wordt muzikaal gevormd door indierock van de jaren 90. “Ik ben groot geworden met Dinosaur Jr, Pixies en Smashing Pumpkins. Die muziek zit in mijn genen.” Zijn eerste probeersels zijn in het Engels van zijn helden. Maar in zijn kladschrift staan ook teksten in zijn tweede muzikale moedertaal: het Nederlands. Dat van De Kreuners (zijn allereerste concert op z’n 13de), Hugo Matthysen, De Mens en bovenal Noordkaap.

Tijdens de Leuvense jaren van Noppe is er een cruciale ontmoeting met Klaas Delrue. Die schrijft ook in het Nederlands, maar hij vertrekt vanuit een andere bron: het Franse chanson.

Het verbond chanson x indierock x Nederlands wordt Yevgueni, een Nederlandstalige groep die lange tijd twee frontmannen heeft en op twee stilistische benen hinkt. Tot producer Wouter Van Belle een knoop doorhakt. Het wordt de richting chanson en het werkt: Yevgueni wordt beroemd. Het onzichtbare deel van Geert Noppe kan daar mee leven.

Yevgueni roept 2013 uit tot sabbatjaar. Klaas Delrue maakt een Franstalige chansonplaat onder eigen naam, Geert Noppe maakt een Nederlandstalige rockplaat met de door hem geleide groep Walrus. Producer is Reinhard Vanbergen (Das Pop, The Happy). ‘Op De Valreep’ krijgt applaus van de Vlaamse en Nederlandse pers en wordt veel gedraaid op de radio. De concerten van Walrus worden geroemd om hun variatie, hun enthousiasme en hun muzikale rijkdom.

‘Op De Valreep’ (2013) van Walrus is opvallend fel. “Ik was hard bezig met mijn positie te bepalen tegenover Yevgueni. Het mocht steviger en ruwer zijn, vond ik, met meer power.”

‘Terug Naar Het Begin’ is de correctie. De tweede Walrus is de échte start. “De vergelijkingen met Yevgueni zal ik toch nooit kunnen afschudden. Dus heb ik deze keer gewoon mijn gevoel gevolgd. En ik ben uitgekomen bij wat ik zelf het liefst hoor en maak: pop in de goede betekenis van het woord.”

Noppe wist heel goed wie hij graag wou als realisator en luisterend oor: Alex Callier. “Hij was meteen gecharmeerd. Door de zanglijnen, door de akkoordenprogressies, door de arrangementen… Hij vond ook dat er iets spannend in de muziek zat.” De hand van de meester is het duidelijkst voelbaar in de rijkdom en de grote reikwijdte van het geluid. Walrus blijft ook fijngevoelig als het stevig is.

(Bio van Jan Delvaux voor de release van ‘Terug naar het begin’)

Bezetting:

  • Geert Noppe (Yevgueni) – toetsen, zang
  • Pieter Peirsman (Slow Pilot) – gitaar, zang
  • Alban Sarens (Sir Yes Sir) – sax
  • Maarten Van Mieghem (Yevgueni, Slow Pilot, Mira) – bas
  • Seraphine Stragier (Zita Swoon, Hannelore Bedert) – cello
  • Arnout Hellofs (Hooverphonic) – drums